Hjem – Tjenester for bedrifter

Hvilke plikter har arbeidsgiver?

Arbeidsgivere har en rekke plikter ovenfor sine ansatte og arbeidsmiljøet de arbeider i. Arbeidsgiver har en plikt til å sette seg inn i gjeldende regelverk for sin bransje, og påse at reglene blir fulgt. Unnskyldninger som, «jeg visste ikke at dette var en regel», kommer en ikke langt med i møtet med domstol eller arbeidstilsynet. En vil raskt oppdage at det eksisterer en rekke regler om HMS, varsling, arbeidsavtaler og oppsigelse. 

Kontakt oss
Hvordan håndtere arveoppgjør? Advokatfirma Øglænd & Co

Det kan fort bli dyrt hvis uhellet først er ute. Dersom arbeidsgiver ikke har fulgt lovens regler kan konsekvensene være at en oppsigelse kjennes ugyldig, eller at bedriften blir ilagt gebyrer for manglende kontrollrutiner og skriftlig dokumentasjon ved HMS-arbeid.

Kristian Kleppe hos Advokatfirma Øglænd & Co råder derfor alle arbeidsgivere til å sette seg inn i lovverket og lage gode rutiner, spesielt innen HMS. Det er helt sentralt at arbeidsgiver kan dokumentere rutiner og opplæring som er gjennomført, avtaler som er inngått og instrukser som er gitt.

Hvorfor trenger bedriften HMS-rutiner?

Lovverket stiller krav til rutiner, kontroll og avvikshåndtering innen ulike bransjer, og innenfor de mest risikofylte bransjene finnes det egne forskrifter. Arbeidstilsynet er svært strenge på dette, og ilegger store gebyrer hvis ikke reglene følges. Arbeidsgiver gjør derfor lurt i å ta en nøye gjennomgang av risikomomenter i egen bedrift, og sjekke egne rutiner opp mot krav i lovverk og forskrifter.

Det bør jobbes forebyggende mot skader og uhell ved å lage gode rutiner for å følge opp avvik som oppstår. Arbeidsgiver kan bli erstatningsansvarlig hvis en opptrer uaktsomt. Det foreligger for eksempel et krav om å jevnlig sjekke at sikkerhetsutstyr til bruk i håndverksyrker til enhver tid er i orden. Skjer det et uhell og det ikke finnes dokumentasjon på kontrollrutiner, så vil selskapet kunne bli ansvarliggjort. 

Hvordan håndtere en varsling?

Det er et stort skritt å ta når en ansatt først velger å varsle, og det er derfor viktig å ta på alvor. Tar arbeidsgiver en varsling seriøst og følger reglene første gang, så kan det forebygge fremtidige ulykker. Derfor er det viktig for bedriften å ha gode rutiner for å følge opp både avvik og varsel. 

Hva skal en arbeidsavtale inneholde?

Enhver arbeidsgiver har plikt til å skrive arbeidsavtaler som er i henhold til lovverket, og det finnes tydelige regler for hva en avtale skal inneholde. Etter en nylig lovendring skal blant annet arbeidsavtalen nå også opplyse om eventuelle tariffavtaler og hvilke ytelser innen sosial trygghet som foreligger, for eksempel ved å føre opp navnet på hvilke pensjonsordninger og forsikringer som benyttes. Arbeidsgiver bør sette seg inn i det nye lovverket før ny arbeidsavtale inngås, og eventuelt oppdatere eldre arbeidsavtaler.

Hva er viktig å huske på når bedriften er underlagt en tariffavtale?

Det er ikke mulig å avtale dårligere vilkår enn tariffavtalen tilsier, selv om arbeidstaker skulle være enig i avtalen. Avtalen åpner derimot opp for mer gunstige måter å organisere driften på. Bedriften bør til enhver tid være oppdatert på gjeldende tariffavtale, og ha kontroll på hva en har lov til å avtale. Vilkårene varierer, og det er viktig å sette seg inn i sin egen tariffavtale.

Det finnes for eksempel en rekke krav i forhold til hviletid og fritid ved skiftarbeid og diverse vaktordninger. Oppstår det en sak hvor minstekravet i forhold til arbeidstid ikke er oppfylt, så risikerer bedriften i verste fall å måtte etterbetale store summer i overtidsarbeid for arbeidstimer en trodde var ordinære timer. Særlig hvis denne praksisen har pågått over tid kan kostnaden bli stor.

Aktuelle artikler