Hjem – Tjenester for privatpersoner

Hvordan håndtere mislighold av faktura?

Det er to type tilfeller av de som unnlater å betale en faktura. Du har de som bare ikke betaler, eller ikke har evne eller vilje til å betale. Da kan du sende kravet til inkasso. Mer innviklet er det når det ligger en tvist i bunnen. For eksempel at kjøper hevder det er en mangel på det som er levert. Det er ofte da en advokat blir involvert.

Kontakt oss

For at kunden skal kunne ha krav på avslag, må produktet eller tjenesten ha en mangel ved for eksempel at gjenstanden eller oppdraget som er utført fraviker fra det kontrakten eller markedsføringen sier. Er det foretatt et kjøp mellom to bedrifter eller to private, så er det kjøpsloven som gjelder. Da må kunden bevise at det eksisterer feil eller mangler ved produktet. Er derimot kunden forbruker, for eksempel en privatperson som kjøper av bedrift eller enkeltpersonsforetak, så er det selgers ansvar å bevise at varen ikke har feil eller mangler i løpet av de to neste årene, som også er reklamasjonsfristen.

Hvordan håndtere arveoppgjør? Advokatfirma Øglænd & Co

Hva er fristen for å reklamere?

En reklamasjon skal imidlertid meldes fra om innen rimelig tid etter at mangel er oppdaget, noe som i praksis vil si et par måneder. Om en som selger mottar en reklamasjon man mener kommer etter fristens utløp, må dette klargjøres tidligst mulig. Hvis man går inn i en diskusjon om sakens realiteter uten å ha klargjort at man mener reklamasjonen er for sent fremsatt, mister man retten til å bruke dette argumentet senere.

Hvordan bevise en mangel?

Det viktigste i en tvist er å dokumentere alt som støtter din sak. Sikre bevis, bilder, video og skriftlig korrespondanse. Lag en mappe og ha den liggende i noen år. En reklamasjon kan ta tid.

Hvilke rettigheter har selger ved reklamasjon?

Produktet eller tjenesten som er levert, skal samsvare med det en har blitt lovet. En må derfor se på hva som er avtalt, og hva som er levert. Har ikke tjenesten eller produktet ønsket resultat, så har selger rett til å rette feilen eller mangelen. En retting bør gjennomføres kjapt, og en bør ta høyde for å unngå eventuelle fremtidige krav fra kunden. Står selger på sitt og hevder at det ikke er mangel, så er det viktig å få fakta på bordet med dokumentasjon og eventuelt befaring på verksted. Er varen eller tjenesten av en viss verdi, kan det være lurt å kontakte advokat for en kjapp diskusjon.

Hvordan går jeg frem for å løse en tvist?

Etter at partene har utvekslet synspunkter skriftlig, bør første skritt i prosessen være å få til et møte mellom partene, og foreta en mekling før rettslige skritt vurderes. I møtet legger en dokumentasjon og fakta på bordet, og da er det en fordel å ha sikret nødvendige bevis som støtter din sak. Ofte løses tvisten ved hjelp av mekling. Fungerer ikke dette, så kan en ta saken videre til forliksrådet og eventuelt retten hvis tvisten ikke løser seg.

Trenger du advokat?

Advokatfirma Øglænd & Co
Luramyrveien 25A
4313 Sandnes
Telefon: 51 97 20 20

Aktuelle artikler

Hvem skal barnet bo hos?

Hvem skal barnet bo hos?

Likt samvær, ingen automatisk rettighet En 50/50 ordning er vanligst å se når foreldrene samarbeider godt etter brudd,...

les mer